نقره سنگ

آشنایی با ساختار و ویژگی های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نقره جات

نقره سنگ

آشنایی با ساختار و ویژگی های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نقره جات

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر

در اینجا روند استخراج طلا از مادربردهای کامپیوتر را نشان میدهیم. این فرایند خطرناک است، بنابراین سعی نکنید آن را در خانه انجام دهید.

طلا در قسمت های مختلفی بر روی یک مادربرد یافت می شود. همه این اتصال دهنده ها غالبا با یک لایه نازک از طلا با قطر چند میکرون ضخامت، آبکاری شده است.


اولین مرحله آزمایش در آوردن تمام قطعات و پایه هایی که روکش طلا دارند به وسیله انبر و یا انبردست و پیچ گوشتی و وسایل دیگر .


شما نیاز به مقدار زیادی از پین های با روکش طلا  برای انجام این آزمایش دارید.

و برخی از تجهیزات و مواد شیمیایی ...

ما قصد داریم برای جدا سازی بهتر چند میکروگرم از طلا از یک محلول الکترولیتی استفاده کنیم .محلول متشکل از95٪  اسید سولفوریک است.کاتد سرب و آند مس است. پین در آند مس، به همین طریقی که در تصویر مشاهده میکنید قرار می دهیم.

 با اجرای یک جریان الکتریکی از طریق محلول، با استفاده از شارژر باتری معمولی، با انجام فرایند آند و کاتد طلا از پین ها و پایه ها جدا میشود. طلا، جدا شده از مس، به شکل رسوب در ته ظرف ته نشین می شود. همچنین توجه داشته باشید که درجه حرارت محلول به میزان قابل توجهی در طول این فرایند افزایش می یابد.

زمانی که همه طلا از پین ها جدا شدند، صبر میکنیم تا ته نشین شود. سپس تا جایی که ممکن است اسید سولفوریک را از آن جدا میکنیم، آنچه در ته ظرف باقی می ماند محلول مورد نظر ماست.

مراقب باشید در این مرحله زمانی که محلول را به آب اضافه میکنید به آرامی و با دقت زیاد باشد که اسید به اطراف پاشیده نشود. و از دستکش و ماسک و عینک کار برای خطرات احتمالی استفاده شود.

باقی مانده در فیلتر مخلوطی از فلزات مختلف و ناخالصی است. ما در حال حاضر همه اینها  را در مخلوطی از اسید هیدروکلریک با درصد 35٪ و کلر سفید کننده (هیپوکلریت سدیم) با درصد5٪  حل و در نسبت 2 به 1.

مراقب باشید! این واکنش به شدت گرمازا است و تولید کلر، یک گاز بسیار خطرناک است. گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می گرفت، تحت نام bertholite.

در واقع، کلر تولید شده توسط اختلاط اسید هیدروکلریک و سفید کننده کلر، همان چیزی است که طلا را به شکل طلا (III) کلرید تبدیل می کند. 2Au + 3 Cl2 -> 2 AuCl3

برای بازیابی طلا نیاز به تسریع فرایند شیمیایی است به همین خاطر، ما با استفاده از پودر سدیمmetabisulfite.  در حضور آب،  metabisulfite سدیم بیسولفیت تولید می شود.

Na2S2O5 + H2O -> 2 NaHSO3

بیسولفیت سدیم آن چیزی است که به شما این امکان را می دهد که طلا رسوب کند

اجازه دهید فرایند رسوب گذاری کامل به اتمام برسد. این رسوب قهوه ای رنگ است. و مقدار خیلی کمی است.

حال باید رسوب را که بصورت پودر می باشد ذوب کنیم. نقطه ذوب طلا در حدود C  °1064 می باشد. که این کار توسط مشعل اکسی بوتان صورت میگیرد.

و در پایان این همه کار و زحمت این مقدار طلا به دست می آید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد